Apie radijo reklamos klaidas
Data
2017 11 10
Įvertinimas

Šių metų spalio mėnesį tikrinta radijo stočių „Radiocentras“, „M-1“, „Power hit radio“, „Relax FM“, „Easy FM“ ir Žinių radijo transliuota reklama. Pateikiame pastebėtus kalbos normų pažeidimus. Iš jų daugiausia užfiksuota kirčiavimo klaidų.
Netaisyklingai kirčiuojamas būdvardžių, skaitvardžių ir įvardžių vienaskaitos naudininkas:
gerai [=gẽrai] reklamai užrašyti užtenka pieštuko
kvies pasirodyti vienai [=víenai] nakčiai
spektaklis visai [=vìsai] šeimai
Daiktavardžių, simbolinių pavadinimų vienaskaitos vardininkas:
„Žalgirio“ arena [=arenà]
lyginimo lenta „Vileda [=Viledà] Viva Express Compact“
džiovyklė „Vileda [=Viledà] Viva Dry Balance“
„Diada [=Diadà]“ – sustoti apsimoka
Daiktavardžių vienaskaitos įnagininkas:
su kumpiu [=kumpiù]
su <...> Antonu [=Antonù] Lavrentjevu
Dalyvių formos:
su neprilygstamais [=neprilygstamaĩs] magijos triukais
pažįstamų [=pažįstamų̃] gyvenimiškų situacijų
neprilygstami [=neprilygstamì] <...> aktoriai
kai pažeidžiamos [=pažeĩdžiamos] jūsų teisės
atsispausdinę [=atsispáusdinę] nuolaidų kuponą
Vietovardžiai:
šalia Trakų [=Trãkų]
Verkių [=Vérkių] gatvė
Kitos kirčiavimo klaidos:
jūsų lauks [=laũks] galybė kokteilių
analogų [=analògų] Lietuvoje neturinti programa
tik stipriai [=stipriaĩ] pablogėjus sveikatai
tokius [=tókius] garsus
ten [=teñ] nepripažįsta
jeigu [=jéigu] susiduriate
Reklamoje dažnai nelinksniuojami lietuviški simboliniai pavadinimai:
„Perlas“ žinios (=„Perlo“ žinios arba loterijos „Perlas“ žinios)
parsisiuntę „Perlas“ (=„Perlo“) programėlę
visas „Grožio chirurgija“ klinikoje (=„Grožio chirurgijos“ klinikoje arba klinikoje „Grožio chirurgija“) atliktas paslaugas galima įsigyti išsimokėtinai
Nelietuviškus simbolinius pavadinimus, einančius be nomenklatūrinio žodžio arba prieš jį, rekomenduojama linksniuoti:
visose „Neste“ degalinėse (–„Neste’ s“ degalinėse) dar geresnė degalų kaina
su „Norfa“ (–„Norfos“arba parduotuvės „Norfa“) nuolaidų kortele
visose „Maxima“ parduotuvėse (–visose „Maximos“ parduotuvėse arba parduotuvėse „Maxima“)
visuose „Sostena“ salonuose (–visuose „Sostenos“ salonuose arba visuose salonuose „Sostena“) Lietuvoje
su „Drogas“ (–„Drogo“) nuolatinio kliento kortele
Asmenvardžiai turėtų būti gramatinami:
prieš lietuvį Vitold (=Vitoldą) Jagėlo
meta iššūkį smūgiuotojui iš Olandijos Marvin Aboeli (=Marvinui Aboeliui)
Reklamoje pasitaiko linksnių vartojimo klaidų:
registruokitės konsultacijai (=į konsultaciją) internetu
net mažiausia auka tampa didele (=didelė,) kai prisideda daug žmonių
paskola automobiliui, namų atnaujinimui (=namams atnaujinti)
Esama leksikos klaidų:
piniginei draugiškos (–nekenkia) kasdieną
pirmas draugiškas (–saugus) būdas skolintis
suveda skaitliukų (=skaitiklių) parodymus (=rodmenis)
vau (=oho arba tai bent)! Nuo šiol tavo namai bus išmanūs
gauk išmaniųjų namų įrangą už vau (=ypatingą, nepaprastą ar pan.) kainą
Kitos klaidos:
formulė kurta dvidešimt penkis (–penkerius) metus
antras nešiojamas (–nešiojamasis) internetas
Įgarsinant reklamą, būtina atkreipti dėmesį į tartį – ji turėtų būti nepriekaištinga, etaloninė. Deja, dažnai girdime variantą, artimesnį gatvės kalbai. Keletas būdingesnių tarties klaidų:
trumpinami ilgieji balsiai:
perskaiti.ti [=perskaityti]; pasirodi.ti [=pasirodyti]; priežiu.ra [=priežiūra];
netariami dvibalsiai:
nostabią [=nuostabią]; tesioginė [=tiesioginė]; biletai [=bilietai]; šeštadenį [=šeštadienį], Letuvos [=Lietuvos].
L turėtų būti tariamas minkštai žodžiuose:
smulkmenos [=smul’kmenos]; buhalterinis [=buhal’terinis]; tačiau kietai: al’bumą [=albumą]; bal’zamas [=balzamas]; impul’sai [=impulsai].
Jotas kai kada netariamas ten, kur jo reikėtų: kliento [=klijento], profesionalams [=profesijonalams]; tariamas, kur jo nereikia – kompjuteris [=kompiuteris].